Městské kamerové dohlížecí systémy

Městské kamerové dohlížecí systémy (dále jen „MKDS“) jsou určitým specifickým druhem využití kamerových systémů v protiprávní činností nejzatíženějších městech a obcích v České republice, na které jsou uvolňovány státní finanční prostředky. Proto několik důležitých aspektů z metodik odboru prevence kriminality MV k oblasti MKDS: 

1. Základní principy provozu

Základní charakteristikou provozování a využívání MKDS je jejich preventivní funkce, tj. vytváření bezpečných zón v exponovaných lokalitách.
MKDS jsou instalovány v místech, kde se nejčastěji pohybují obyvatelé a návštěvníci měst, kde jsou koncentrovány kulturní, komerční a společenské instituce a kde jsou dopravní uzly měst /např. náměstí, pěší a obchodní zóny, parkoviště, autobusové či vlakové nádraží, sídliště/.
MKDS slouží k dohledu nad dodržováním obecně závazných právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, přispívají k ochraně bezpečnosti osob a majetku či odhalování přestupků.
MKDS slouží také k záznamu protiprávního jednání přestupců či pachatelů.
Provozování MKDS musí být v souladu se zákonem ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů a se zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a také v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních dat, ve znění pozdějších předpisů.
MKDS musí monitorovat pouze veřejné prostranství. Tím se rozumí podle § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky, a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Riziková místa měst a obcí vhodná k nasazení MKDS stanovuje na základě podrobných analýz Policie České republiky.
MKDS přinášejí okamžitý výsledek (snížení kriminality ve vytipovaném místě), musí však být součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
MKDS jsou využitelné pro aktuální koordinaci činnosti složek Integrovaného záchranného systému při závažnějším ohrožení bezpečnosti občanů.
MKDS se musí stát součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
Obrazový signál MKDS není určen pro veřejnost, ale pro malý okruh uživatelů - pouze Policie České republiky a obecní policie - a pro přesně vymezený účel. Režim dispečerského pracoviště MKDS musí být zajištěn tak, aby manipulaci s příslušnou technikou prováděla kompetentní a vyškolená obsluha a byl k němu zabráněn vstup nepovolaným osobám.
O tom, že je veřejné prostranství monitorováno, musí být občané města a jeho návštěvníci dostatečně a srozumitelně informováni, například pomocí informační tabule s textem "Tento prostor je pod nepřetržitým dohledem kamer městské policie".


2. Využívání MKDS obecní policií


Instalace MKDS je zcela zákonná na základě zákona o obecní policii. Vzhledem k tomu, že obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce (§ 1 odst. 2), znamená to, že zabezpečení veřejného pořádku je plně v její pravomoci. Pod pojmem veřejný pořádek je chápána ochrana pravidel chování lidí na veřejnosti, která nejsou sice výslovně formulována v právních normách, ale jejich zachování je podle panujících obecných názorů v určitém místě a čase nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití. Tato neformalizovaná pravidla chování jsou právně závazná pouze v mezích právní normy, která obsahuje výslovně termín „veřejný pořádek“.
Na základě §§ 24a a 24b zákona o obecní policii je obecní policie oprávněna zpracovávat údaje, které potřebuje k plnění úkolů zákona o obecní policii nebo jiného zvláštního zákona. Obecní policie může také tyto údaje poskytnout Policii České republiky, orgánům obce a dalším orgánům, je-li to nutné k plnění jejich úkolů. Obecní policie je dále oprávněna pořizovat zvukové nebo obrazové záznamy z míst veřejně přístupných; tzn. je možné provozovat systém průmyslových kamer a pořizovat záznamy, které samozřejmě lze využít jako důkazní materiál, a to i pro Policii České republiky v případě potřeby.
Obecní policie je ovšem také povinna vhodným způsobem uveřejnit, že některé místo v obci je pod stálou kontrolou průmyslovou kamerou. Jakým způsobem se má informace zveřejnit, zákon neupravuje.

Aktuální informace

Důležité novinky z radnice

Prodej dřevní hmoty v Třeboni

Na pozemcích města Třeboně se uskutečnilo kácení stromů. Vyprodukovaná dřevní hmota je uložena v bývalém areálu technických služeb a je určená k prodeji. Jedná se o směsi jehličnatého palivového dřeva s největším podílem smrku (13%), směsi listnatého a jehličnatého dřeva s největším podílem břízy a smrku (30 %) a směs listnatého dřeva s největším podílem vrby a dubu (57 %). Celková výměra nabízeného dřeva je 19,7 prm. Minimální cena je stanovena na částku 200 Kč za jeden prm bez DPH. Prodej je navržen formou obálkové soutěže.

Více informací

Druhá výzva dotací města Třeboně

Radní projednali a schválili poskytnutí finančních příspěvků z druhé výzvy dotací určených na tento rok. V rámci tohoto jednání se rozdělovaly dotace do dvou oblastí, a to ostatní zájmové činnosti na jednorázové akce a sociální služby a zdravotnictví. Obdržené žádosti byly před projednáním v radě města posouzeny jednotlivými komisemi, které navrhli výše dotací.

Z první výše zmíněné oblasti obdrželo město v této výzvě dvě žádosti a radní schválili přidělení dotací. Dům dětí a mládeže tak dostal 5.000 Kč na Mikulášskou besídku a spolek Klub Mája Třeboň získal finance ve stejné výši, a to na uspořádání burzy dětského ošacení.

Druhou projednávanou oblastí byly sociální služby, kam byly podány rovněž dvě žádosti. Hospicová péče sv. Kleofáše žádala o 20.000 Kč a Výcvikové canisterapeutické sdružení Hafík požaduje 15.000 Kč. Oba žadatele byli rozhodnutím rady uspokojeni v plné výši.

 

Více informací

Pronájem městského bytu v třeboňské ulici Daskabát

Rada města na svých předchozích jednáních schválila záměr pronájmu bytu č. 7 v ulici Daskabát v domě čp. 73/II a následně i vybrala zájemce, který podal nejvyšší nabídku. Vzhledem k tomu, že zájemce nakonec od pronájmu odstoupil a nebyla s ním uzavřena nájemní smlouva, schválila rada opětovné zveřejnění záměru nájmu tohoto bytu. Jedná se o byt 1+0 s výměrou 34,69 m2, který je připraven k okamžitému nastěhování. Je vybaven kuchyňskou linkou, digestoří, sporákem a bojlerem. O byt se mohou zájemci ucházet formou obálkové metody. Uchazečem o tento byt může být každý občan, který je všeobecně bezdlužný, na území města  Třeboně a místních částí Třeboně není vlastníkem nemovitosti k trvalému bydlení a který se po uzavření nájemní smlouvy přihlásí k trvalému pobytu včetně spolubydlících uvedených v nájemní smlouvě do Třeboně. Před uzavřením nájemní smlouvy bude uhrazena kauce ve výši 3 měsíčních nájmů. Nájem bytu je zveřejněn na úřední desce. Více informací