Městské kamerové dohlížecí systémy

Městské kamerové dohlížecí systémy (dále jen „MKDS“) jsou určitým specifickým druhem využití kamerových systémů v protiprávní činností nejzatíženějších městech a obcích v České republice, na které jsou uvolňovány státní finanční prostředky. Proto několik důležitých aspektů z metodik odboru prevence kriminality MV k oblasti MKDS: 

1. Základní principy provozu

Základní charakteristikou provozování a využívání MKDS je jejich preventivní funkce, tj. vytváření bezpečných zón v exponovaných lokalitách.
MKDS jsou instalovány v místech, kde se nejčastěji pohybují obyvatelé a návštěvníci měst, kde jsou koncentrovány kulturní, komerční a společenské instituce a kde jsou dopravní uzly měst /např. náměstí, pěší a obchodní zóny, parkoviště, autobusové či vlakové nádraží, sídliště/.
MKDS slouží k dohledu nad dodržováním obecně závazných právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, přispívají k ochraně bezpečnosti osob a majetku či odhalování přestupků.
MKDS slouží také k záznamu protiprávního jednání přestupců či pachatelů.
Provozování MKDS musí být v souladu se zákonem ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů a se zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a také v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních dat, ve znění pozdějších předpisů.
MKDS musí monitorovat pouze veřejné prostranství. Tím se rozumí podle § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky, a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Riziková místa měst a obcí vhodná k nasazení MKDS stanovuje na základě podrobných analýz Policie České republiky.
MKDS přinášejí okamžitý výsledek (snížení kriminality ve vytipovaném místě), musí však být součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
MKDS jsou využitelné pro aktuální koordinaci činnosti složek Integrovaného záchranného systému při závažnějším ohrožení bezpečnosti občanů.
MKDS se musí stát součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
Obrazový signál MKDS není určen pro veřejnost, ale pro malý okruh uživatelů - pouze Policie České republiky a obecní policie - a pro přesně vymezený účel. Režim dispečerského pracoviště MKDS musí být zajištěn tak, aby manipulaci s příslušnou technikou prováděla kompetentní a vyškolená obsluha a byl k němu zabráněn vstup nepovolaným osobám.
O tom, že je veřejné prostranství monitorováno, musí být občané města a jeho návštěvníci dostatečně a srozumitelně informováni, například pomocí informační tabule s textem "Tento prostor je pod nepřetržitým dohledem kamer městské policie".


2. Využívání MKDS obecní policií


Instalace MKDS je zcela zákonná na základě zákona o obecní policii. Vzhledem k tomu, že obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce (§ 1 odst. 2), znamená to, že zabezpečení veřejného pořádku je plně v její pravomoci. Pod pojmem veřejný pořádek je chápána ochrana pravidel chování lidí na veřejnosti, která nejsou sice výslovně formulována v právních normách, ale jejich zachování je podle panujících obecných názorů v určitém místě a čase nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití. Tato neformalizovaná pravidla chování jsou právně závazná pouze v mezích právní normy, která obsahuje výslovně termín „veřejný pořádek“.
Na základě §§ 24a a 24b zákona o obecní policii je obecní policie oprávněna zpracovávat údaje, které potřebuje k plnění úkolů zákona o obecní policii nebo jiného zvláštního zákona. Obecní policie může také tyto údaje poskytnout Policii České republiky, orgánům obce a dalším orgánům, je-li to nutné k plnění jejich úkolů. Obecní policie je dále oprávněna pořizovat zvukové nebo obrazové záznamy z míst veřejně přístupných; tzn. je možné provozovat systém průmyslových kamer a pořizovat záznamy, které samozřejmě lze využít jako důkazní materiál, a to i pro Policii České republiky v případě potřeby.
Obecní policie je ovšem také povinna vhodným způsobem uveřejnit, že některé místo v obci je pod stálou kontrolou průmyslovou kamerou. Jakým způsobem se má informace zveřejnit, zákon neupravuje.

Aktuální informace

Důležité novinky z radnice

Výběrové řízení - právník/právnička města

Město Třeboň opakovaně vyhlašuje výběrové řízení na pozici právník/právnička města. Podrobné informace zde Více informací

Vyhlášení náboru - strážník městské policie

Hledáme novou kolegyni nebo kolegu na pozici strážníka městské policie. Podrobné informace zde Více informací

TECHNICKÉ SLUŽBY HLEDAJÍ PROVOZNÍHO ELEKTRIKÁŘE


Technické služby Třeboň, s. r. o., hledají do svého týmu provozního elektrikáře, který se bude podílet na chodu města, kde je vidět každá dobrá práce.

Jaká práce vás čeká?
- opravy a údržba veřejného osvětlení a osvětlovacích těles ve městě a v přilehlých obcích
- práce ve výškách (plošiny) na městských světelných zařízeních
- odpovědnost za bezpečnost provozu elektrických zařízení ve společnosti
- zpracování vyjádření k existenci inženýrských sítí ve správě TST

Jaké jsou požadavky?
- minimálně SOU vzdělání v oboru elektro
- Vyhlášku č. 194/2022 Sb. (dříve 50/1978 Sb.)
- řidičský průkaz sk. B (sk. C výhodou)
- spolehlivost, pečlivost, ochotu pracovat venku i ve výškách

Co můžete očekávat?
- stabilní zaměstnání ve firmě s jistotou a podporou města
- jednosměnný provoz (pracovní doba po–pá 7.00–15.30)
- 5 týdnů dovolené
- stravenkový příspěvek 80 Kč/den
- v případě potřeby služební byt
- práci, která má smysl pro město a jeho obyvatele
- přátelské pracovní prostředí a podporu zkušeného týmu

Více informací na tel. 702 240 771 (Petr Tětek), 724 558 933 (Richard Burgstock) nebo na http://www.ts-trebon.cz/volna-pracovni-mista Více informací