Co to je za závod?
Je to závod MTBO (orientační závod na horksých kolech). Znamená to, že na startu dostanu mapu, kde jsou zakreslené kontroly (průjezdní body). Závodník musí dodržet stanovené pořadí kontrol, cestu mezi kontrolami si však volí sám. K jízdě na kole může využít všechny zakreslené cesty v mapě. Pokud si závodník chce zkrátit postup přes les, musí kolo nést 20 cm nad zemí. Na jaké mapě se jede?
Je to speciální mapa na tento typ závodů (kompletní mapový klíč). Největší rozdíl poznají závodníci hned při pohledu na les - ten je bílou barvou. Louky, pole a paseky jsou barvou žlutou. Jezdí se po cestách, které jsou kresleny černě (tečkovaná nejhůře sjízdná, čárkováná hůře sjízdná, plná nejlépe sjízdná).
Oproti "profesionální" MTBO mapě jsme udělali o něco sjízdnější cesty a věříme, že ani na cestě značené jako tečkovaná nebudete muset sesednout z kola.
Turistické značky ani restaurace nejsou na mapě zobrazeny.
Co je to ten Sport-Ident?
Sport-Ident neboli SI je čip, kterým každý závodník značí průjezd kontrolou (průjezdním bodem). Předpokládáme, že většina závodníků tento čip doma nemá a máme jich dost připravených na půjčení. Čip má u sebe gumičku, kterou se dá připnout na ruku (čip je poměrně drahý, v případě ztráty musí závodník uhradit 1000,- Kč). Na startu si budete moci ražení (zaznamenávání průjezdu) zkusit. Ještě než závodníkovi poběží čas, je potřeba čip vynulovat a zkontrolovat, což se dělá stejně jako při samotném zaznamenávání průchodu kontrolou. Pokud si to chcete doma nastudovat, tak tady je krátké instruktážní video:-)
Jaké vybavení potřebuji?
Vzhledem k tomu, že se jedná o rovinatý terén a s dobrou sjízdností cest, můžete jet na jakémkoliv kole kromě silničního (při mapování jsem jezdil na krosovém kole). Povinným vybavením každého závodníka je helma. Doporučeným, nikoliv však nezbytným, vybavením je mapník. Profesionální závodníci využívají mapníky na MTBO např. Autopilot či Miry. Zvládnete to však hravě i bez nich. Je možné mít sebou i buzolu.
Jak je to s GPS?
Závodníci mohou být vybavení jen GPS, která zaznamenává pohyb závodníka a nelze podle ní navigovat (např. hodinky od Garminu, aplikace Endomondo v telefonu apod). Dodržujte zásady fair play.
Jak závod probíhá?
Přihlásím se předem, abych si ušetřil čas na prezentaci. Přijedu na prezentaci včas (stačí třeba chvilku před půl desátou). Zaplatím startovné a zjistím, kdy startuji. Vyprázdním se na záchodě, zkontroluju, jestli mám kolo v pořádku. Připravím si vše potřebné (čip, přilba, buzola...). Na start jdu včas, abych si to tam okouknul a abych se mohl rozcvičit. Na startu jsou totiž vyznačené koridory (obdélníky) s tím, že do prvního vstupuji o tři minuty dříve než je můj reálný startovní čas. (Pozn. startovní čas se píše v minutách, kdy 00 je počátek startu - v našem případě 10:00, takže ten, kdo startuje 66, bude do prvního koridoru vstupovat v 11:03 a odstartuje 11:06. V prvním koridoru si vynuluji čip (vložím čip do díry v krabičce - viz instruktážní video), v druhém koridoru si zkontroluju čip (opět vložím čip do díry v krabičce). Ve třetím koridoru dostanu mapu a mám minutu na předstartovní přípravu. Objedu kontroly ve stanoveném pořadí. Po příjezdu do cíle dojdu zpět do míst, kde byla prezentace a vyčtu si čip (vložím do díry v krabičce), který hned vrátím.
Samotný závod pak může vypadat nějak takto: https://www.youtube.com/watch?v=gnagbg1U-oQ
- video je z největšího letního vícedenního závodu v Čechách, který se jel v Plzni v Parku Homolka - bylo povoleno to fikat i přes "les". V dolním rohu uvidíte výřez mapy s aktuálním postupem závodnice.
Neztratím se?
Nejspolehlivější návod na úspěšné zvládnutí závodu je:
Mapovat a rozmýšlet postup začnu už na startu, nekoukám se, kam jedou soupěři (stejně se mnou startuje někdo, kdo má odlišnou trať). Mapu si srovnám tak, aby sever na mapě byl tam, kde je sever ve skutečnosti (sever na mapě se pozná tak, že veškerý text je orientovaný na sever (čísla u kontrol, název mapy, tiráž). A ano, buzola se pro hodí. Bohatě stačí, když otočím mapu, nemusím se na sever otáčet i s kolem. Když mám takhle zorientovanou mapu, tak vím, že to co je vlevo na mapě, je i vlevo ve skutečnosti. Rada pro zkušené borce: závodníci si postup na kontrolu převedou na křižovatky, aby pak nemuseli zpomalit kvůli koukání do mapy: Např. 3. křižovatku doprava, 2. doleva a další zas doleva.
Co když se i tak ztratím?
To se může stát i těm nejlepším. Ale ti nejlepší ví, jak se rychle dostat zpět do závodu.
Nepanikařím. Zastavím se a v klidu se rozhlédnu. Nevidím náhodou nějaký jasný a jedinečný orientační bod (např. posed, krmelec)? Pokud ano, nenajdu ho náhodou i na mapě v oblasti, kde bych mohl přibližně být? Pokud se takto rychle nenajdu, tak si srovnám mapu na sever (viz odpověď na Neztratím se?) - ano, ta buzola se skutečně hodí - a vyrazím jedním směrem, kde se zaručeně chytím - při tomto závodu, když vyrazíte na severovýchod, tak vždy dojedete k železniční trati, což je okraj mapy. A tady se vydám jedním směrem doprava je to do Majdaleny, doleva je to do Třeboně) a dívám se do mapy, abych se našel.
Důležité novinky z radnice
Radní i zastupitelé projednali a schválili pojmenování nově vzniklé třeboňské ulice – ulice Zahradníkových. Tu vybudovala v rámci stavby „ZTV Třeboň TR3“ společnost Stavby Třeboň s.r.o. Tato nová ulice propojuje nedávno vzniklé ulice Kubičkova a Šetlíkova. Návrh pojmenování byl iniciován se záměrem pocty profesorovi Rudolfu Zahradníkovi, čestnému občanu Třeboně, a jeho manželce Mileně Zahradníkové. První předseda Akademie věd České republiky a jeden ze zakladatelů české kvantové chemie byl čestným občanem města Třeboně jmenován 20. října 1998 jako uznání jeho zásluh o českou vědu a třeboňská pracoviště Akademie věd ČR a za vřelý vztah k městu Třeboni. Zahradníkovi Třeboňsko obdivovali a rádi zde pobývali. Osud obou manželů, kteří spolu prožili ve vzájemné oddanosti 66 let, se naplnil v říjnu 2020, kdy týden po smrti své manželky zemřel i profesor Zahradník.
Více informacíZastupitelé Třeboně na svém posledním jednání schválili záměr bezúplatného převodu stavby vyhlídky a mola umístěné na pozemku města do vlastnictví Rybářství Třeboň Hld. a.s. Přístav a molo jsou v majetku města Třeboně od roku 1959. Původní cena majetku byla 36.207 Kč, nyní je zůstatková cena po oprávkách 8.214 Kč. Důvodem převodu je rekonstrukce stavby se zachováním současné funkce přístavu a mola s důrazem na vybudování vyhlídky, zajištění maximální bezpečnosti všech návštěvníků a zatraktivnění lokality. Konečná podoba zamýšlené rekonstrukce bude na rozhodnutí Rybářství Třeboň a případně dotčených orgánů, jelikož se výše uvedená stavba nachází na pozemcích v památkově chráněném území. Vlastní termín zahájení a provedení prací bude po zajištění potřebných podkladů začleněn do dlouhodobého plánu oprav společnosti.
Více informacíTřeboň odstartovala v loňském roce revitalizaci sportovní haly. Ve čtvrtek 16. května 2025 měla veřejnost poslední šanci prohlédnout si halu v tehdejším stavu, čehož využilo několik desítek osob. Konal se totiž den otevřených dveří, který zahájil starosta města PaedDr. Jan Váňa. Akce se zúčastnil hejtman Jihočeského kraje MUDr. Martin Kuba, který ocenil rozvoj města ve všech jeho oblastech a přítomné informoval o tom, že Třeboň dostane z Krajského investičního fondu na revitalizaci sportovní haly 10 mil. Kč. Krom vedení města se akce zúčastnil zástupce dědiček autorských práv Ing. arch. Petr Šíma, kolega architekta Konopky, který halu vyprojektoval. Zdůraznil architektonický význam této budovy a kvitoval finální podobu revitalizace, s kterou přítomné seznámil její autor, projektant Ing. Josef Kregl. Ten ve svém výstupu provedl veřejnost všemi chystanými změnami a s vedením města následně odpovídal na otázky přítomných.
Sportovní hala již nebyla v dobrém stavu a tak byla její rekonstrukce více než nutná. „Oprava jakékoliv budovy je vždy problematičtější, náročnější a ekonomicky mnohdy nevýhodná oproti stavbě budovy nové, pro nás ale byla oprava jasnou volbou s ohledem na fakt, že naše sportovní hala je architektonicky cennou stavbou a desítkami let prověřeným kvalitním sportovištěm pro řadu sportů.“ uvedl k tématu starosta města PaedDr. Jan Váňa.
Předmětem akce byla komplexní revitalizace haly, včetně snížení energetické náročnosti. Šlo o provedení stavebních úprav obvodových konstrukcí a zastřešení sportovní haly včetně vstupního objektu. Dále byly provedeny stavební úpravy a revitalizace vnitřních prostor sportovní haly a zázemí suterénu haly. Na jižní a severní straně budovy jsou prosklené hliníkové výplně otvorů realizované v období 2018 – 2019, které zůstaly ponechány.
Město Třeboň získalo souhlas dědiček autorských práv architekta Konopky, který byl autorem haly. Rada města schválila vypsání zadávacího řízení na veřejnou zakázku, v rámci které byl vybrán dodavatel stavebních prací. Zahájení prací se uskutečnilo v červnu 2024. „Na tuto zakázku jsme obdrželi jedenáct nabídek a vybrána byla ta ekonomicky nejvýhodnější.“ doplnil starosta Třeboně.
S revitalizací bylo počítáno i v rozpočtu města Třeboně pro rok 2024, kde bylo alokováno 120 mil. Kč. Radní současně schválili podání žádostí o dotaci, které měly odlehčit městskému rozpočtu. „Zažádali jsme o investiční dotaci v rámci Krajského investičního fondu Jihočeského kraje. Z tohoto fondu lze podpořit významné investiční akce měst a obcí v oblasti investic do veřejné služby, školství, sportu, kultury a společenského života. Město obdrželo od kraje finanční podporu ve výši 10 mil. Kč. Další žádost byla podána na Ministerstvo životního prostředí do Operačního programu Životní prostředí 2021–2027. Odsud získáme dotaci na náklady spojené se snížením energetické náročnosti této budovy. Přesná výše dotace se nyní projednává u poskytovatele. Zároveň město podalo žádost o dotaci od Národní sportovní agentury, kde však neuspělo.
V průběhu veřejné zakázky schválila rada města ukončení pronájmu haly. Město se dohodlo s Tělovýchovnou jednotou Jiskra Třeboň, která má halu v nájmu, že po dobu revitalizace je nejvhodnějším řešením ukončení Smlouvy o nájmu nebytových prostor. Radní projednali uzavření zmíněné dohody a schválili ji. Součástí dohody je i ukončení smluvního vztahu na výpůjčku movitých věcí umístěných ve sportovní hale (židle, stoly, branky, a další vybavení). Pronájem končí na konci května, tudíž halu mohli sportovci používat téměř do posledního dne.
V průběhu září letošního roku byly dokončeny stavební úpravy a komplexní revitalizace Sportovní haly v Třeboni. V rámci této akce byly provedeny stavební práce obvodových konstrukcí a statické části, zateplení a zastřešení sportovní haly, spojovacího krčku včetně vstupního objektu a teras. Na tyto práce plynule navázaly další stavební práce a také revitalizace vnitřních prostor sportovní haly, vstupního objektu a zázemí suterénu. Zhotovitelem stavebních prací byla na základě výsledku výběrového řízení společnost HOCHTIEF CZ a. s., Praha, která zahájila stavební práce začátkem července loňského roku.
Rada města se v průběhu října tohoto roku usnesla, že sportovní hala bude provozována příspěvkovou organizací města Městská sportovní Třeboň. Proto bylo schváleno uzavření dodatku Dohody o provozování sportovišť mezi městem a Městskou sportovní, která byla uzavřena v roce 2018. Dodatkem byly předány nebytové prostory haly do správy Městské sportovní. Budova bude mít svého správce, rezervační systém pro jednotlivé uživatele a oddíly, zajištěn chod bufetu a samozřejmě úklid. Jak se celá revitalizace povedla, se budete moci přesvědčit od soboty 25. října, kdy se uskutečnilo slavnostní znovuotevření haly.
Rada města schválila výsledek výběrového řízení na dodavatele ubytovací části, které se zahájí ještě v tomto roce. Přístavba ubytování je situována v předpolí sportovní haly vpravo od vestibulu. Vzniknout by zde mělo ubytování o kapacitě 47 lůžek.
Na říjnovém zastupitelstvu města byl představen a schválen další záměr rozšíření objektu sportovní haly o tělocvičny. Město má k dispozici projekt přístavby dvou tělocvičen vlevo od vestibulu. Tyto přístavby vytváří symetrický vjem nově dotvořeného celku sportovní haly. Toto řešení bylo v minulosti projednáno a schváleno se zástupci Národního památkového ústavu České Budějovice a dědičkami autorských práv projektanta původní stavby sportovní haly.
Řešení fasád je pro obě novostavby obdobné, jedná se o barevné plechové lamely.
Novostavba přístavby tělocvičen se předpokládá v maximální realizační částce 70 mil Kč vč. DPH. Skutečná cena bude výsledkem veřejné zakázky na výběr zhotovitele přístavby tělocvičen. Objekt přístavby tělocvičen zahrnuje novostavbu dvou tělocvičen umístěných nad sebou. Komunikačně jsou tyto tělocvičny přístupné ve svislém směru vnitřním schodištěm a bezbariérovým výtahem. Pro provoz tělocvičen se přestavuje část dosud předchozími stavebními akcemi nedotčeného prostoru suterénu na šatny uživatelů nových tělocvičen. Tyto šatny budou přístupné ze suterénních chodeb. Jako bezbariérový přístup a obecně samostatný přístup do tělocvičen je podél novostavby objektu realizována šikmá rampa z prostoru asfaltové manipulační plochy od rybníka Svět. V tělocvičnách najde zázemí řada úpolových sportů jako je box, judo a taekwondo. Nezapomeneme ani na stolní tenis. Stejně tak zde najdou zázemí moderní formy cvičení př. pro pilates či jógu.
V příloze naleznete vizualizace areálu haly s rozšířením o ubytovací část a část tělocvičen.

