Výsledek hledání

Zavřít

Facebook

Otázky a odpovědi

Co to je za závod?

Je to závod MTBO (orientační závod na horksých kolech). Znamená to, že na startu dostanu mapu, kde jsou zakreslené kontroly (průjezdní body). Závodník musí dodržet stanovené pořadí kontrol, cestu mezi kontrolami si však volí sám. K jízdě na kole může využít všechny zakreslené cesty v mapě. Pokud si závodník chce zkrátit postup přes les, musí kolo nést 20 cm nad zemí.

Na jaké mapě se jede?

Je to speciální mapa na tento typ závodů (kompletní mapový klíč). Největší rozdíl poznají závodníci hned při pohledu na les - ten je bílou barvou. Louky, pole a paseky jsou barvou žlutou. Jezdí se po cestách, které jsou kresleny černě (tečkovaná nejhůře sjízdná, čárkováná hůře sjízdná, plná nejlépe sjízdná).
Oproti "profesionální" MTBO mapě jsme udělali o něco sjízdnější cesty a věříme, že ani na cestě značené jako tečkovaná nebudete muset sesednout z kola.
Turistické značky ani restaurace nejsou na mapě zobrazeny.

Co je to ten Sport-Ident?

Sport-Ident neboli SI je čip, kterým každý závodník značí průjezd kontrolou (průjezdním bodem). Předpokládáme, že většina závodníků tento čip doma nemá a máme jich dost připravených na půjčení. Čip má u sebe gumičku, kterou se dá připnout na ruku (čip je poměrně drahý, v případě ztráty musí závodník uhradit 1000,- Kč). Na startu si budete moci ražení (zaznamenávání průjezdu) zkusit. Ještě než závodníkovi poběží čas, je potřeba čip vynulovat a zkontrolovat, což se dělá stejně jako při samotném zaznamenávání průchodu kontrolou. Pokud si to chcete doma nastudovat, tak tady je krátké instruktážní video:-)

Jaké vybavení potřebuji?

Vzhledem k tomu, že se jedná o rovinatý terén a s dobrou sjízdností cest, můžete jet na jakémkoliv kole kromě silničního (při mapování jsem jezdil na krosovém kole). Povinným vybavením každého závodníka je helma. Doporučeným, nikoliv však nezbytným, vybavením je mapník. Profesionální závodníci využívají mapníky na MTBO např. Autopilot či Miry. Zvládnete to však hravě i bez nich. Je možné mít sebou i buzolu.

Jak je to s GPS?

Závodníci mohou být vybavení jen GPS, která zaznamenává pohyb závodníka a nelze podle ní navigovat (např. hodinky od Garminu, aplikace Endomondo v telefonu apod). Dodržujte zásady fair play.

Jak závod probíhá?

Přihlásím se předem, abych si ušetřil čas na prezentaci. Přijedu na prezentaci včas (stačí třeba chvilku před půl desátou). Zaplatím startovné a zjistím, kdy startuji. Vyprázdním se na záchodě, zkontroluju, jestli mám kolo v pořádku. Připravím si vše potřebné (čip, přilba, buzola...). Na start jdu včas, abych si to tam okouknul a abych se mohl rozcvičit. Na startu jsou totiž vyznačené koridory (obdélníky) s tím, že do prvního vstupuji o tři minuty dříve než je můj reálný startovní čas. (Pozn. startovní čas se píše v minutách, kdy 00 je počátek startu - v našem případě 10:00, takže ten, kdo startuje 66, bude do prvního koridoru vstupovat v 11:03 a odstartuje 11:06. V prvním koridoru si vynuluji čip (vložím čip do díry v krabičce - viz instruktážní video), v druhém koridoru si zkontroluju čip (opět vložím čip do díry v krabičce). Ve třetím koridoru dostanu mapu a mám minutu na předstartovní přípravu. Objedu kontroly ve stanoveném pořadí. Po příjezdu do cíle dojdu zpět do míst, kde byla prezentace a vyčtu si čip (vložím do díry v krabičce), který hned vrátím.

Samotný závod pak může vypadat nějak takto: https://www.youtube.com/watch?v=gnagbg1U-oQ
 - video je z největšího letního vícedenního závodu v Čechách, který se jel v Plzni v Parku Homolka - bylo povoleno to fikat i přes "les". V dolním rohu uvidíte výřez mapy s aktuálním postupem závodnice.

Neztratím se?

Nejspolehlivější návod na úspěšné zvládnutí závodu je:

  • Vím, kde jsem;
  • V klidu si naplánuju cestu, kterou se dostanu ke kontrole;
  • Realizuju naplánovanou cestu ke kontrole.

Mapovat a rozmýšlet postup začnu už na startu, nekoukám se, kam jedou soupěři (stejně se mnou startuje někdo, kdo má odlišnou trať). Mapu si srovnám tak, aby sever na mapě byl tam, kde je sever ve skutečnosti (sever na mapě se pozná tak, že veškerý text je orientovaný na sever (čísla u kontrol, název mapy, tiráž). A ano, buzola se pro hodí. Bohatě stačí, když otočím mapu, nemusím se na sever otáčet i s kolem. Když mám takhle zorientovanou mapu, tak vím, že to co je vlevo na mapě, je i vlevo ve skutečnosti. Rada pro zkušené borce: závodníci si postup na kontrolu převedou na křižovatky, aby pak nemuseli zpomalit kvůli koukání do mapy: Např. 3. křižovatku doprava, 2. doleva a další zas doleva.

Co když se i tak ztratím?

To se může stát i těm nejlepším. Ale ti nejlepší ví, jak se rychle dostat zpět do závodu.

Nepanikařím. Zastavím se a v klidu se rozhlédnu. Nevidím náhodou nějaký jasný a jedinečný orientační bod (např. posed, krmelec)? Pokud ano, nenajdu ho náhodou i na mapě v oblasti, kde bych mohl přibližně být? Pokud se takto rychle nenajdu, tak si srovnám mapu na sever (viz odpověď na Neztratím se?) - ano, ta buzola se skutečně hodí - a vyrazím jedním směrem, kde se zaručeně chytím - při tomto závodu, když vyrazíte na severovýchod, tak vždy dojedete k železniční trati, což je okraj mapy. A tady se vydám jedním směrem doprava je to do Majdaleny, doleva je to do Třeboně) a dívám se do mapy, abych se našel.

«Související odkazy

Partnerství